Zdroj: POPULÁR 10/1987

 
LUCIE BÍLÁ

SĽUBNÝ TALENT                               Fotka

 

            Neposlušné tenisky – taký bol názov jej prvej a hneď úspešnej pesničky, ktorú zložili Petr HannigVáclav Hons. I keď sama interpretka niekoľko raz vyhlásila, že to nie je presne to, čo by chcela a rada spievala – napriek tomu ju táto pesnička zradila medzi známe tváre a hlasy našej populárnej hudby. Videli sme ju aj v programe Sejdeme se na výsluní, kde ju uviedla Helena Vondráčková ako sľubný talent. A týmto sa vlastne začal pre Lucii Bílou doslovne kolotoč. Okrem televízie sa prihlásil aj rozhlas, Supraphon a záujem poslucháčov. k tomu dodávame, že išlo prevažne o poslucháčov, ktorí dávajú prednosť šlágrom strednoprúdovej produkcie. Nepopierame však, že Neposlušné tenisky (spolu s piesňou Mám trému tvorili prvý singel speváčky) nie sú vo svojej hudobnej zložke nezaujímavou skladbou. Navyše, určite viacerých zaujal jej príjemne bezstarostný prejav podobne ako vzhľad, ktorý tak krásne kontrastuje so vzhľadom jej vrstovníčky Ivety Bartošovej...

            Od detstva chcela spievať s nejakou kapelou: na základnej škole pôsobila v speváckom zbore, s ktorým sa zúčastňovala na najrôznejších prehliadkach a súťažiach. Súčasne navštevovala ľudovú školu umenia, kde sa zdokonaľovala v sólovom speve, „bodovala“ aj na učňovských olympiádach. Vtedy spievala so skupinou Hélius a pokiaľ by vás zaujímal vtedajší žáner, tak to bol klasický rock and roll. Potom nadviazala spoluprácu s Rock – automatom, čo tiež prezrádza ten „parket“, na ktorom sa speváčka najlepšie cítila. Jej stretnutie s Petrom Hannigom na konci roku 1984 síce znamenalo citeľný odklon od dovtedajšieho repertoáru, ale pre nastupujúcu a začínajúcu speváčku bolo podstatné a určujúce. S jednoduchými pesničkami sa dostala do širšieho povedomia a nielen to. Po prvý raz sa stretla s profesionalitou, naučila sa pracovať v štúdiu, ďalej „posilňovala“ hudobnú teóriu, venovala sa choreografickej stránke svojho prejavu... Aj napriek tomu, že sa stále častejšie objavovala na televíznej obrazovke, naďalej spolupracovala s Rock – automatom i heavymetalovým Arakainom. Začiatkom minulého roku sa z nej stala profesionálna speváčka. Začala vystupovať v koncertnom programe Stanislava Procházku ml. a občas ešte „zablúdila“ ku kapelám, s ktorými začínala. Petr Hannig sa jej staral o repertoár a pripravil s ňou i prvý album. Objavil sa na trhu pred minuloročnými Vianocami. Niektoré z týchto pesničiek už predtým vyšli na malých platniach, iné sme počuli v televíznych programoch, a tak sa diskofilovia nedočkali prekvapenia. Album pomenovaný celkom nenápadne Lucie Bílá je skôr benefičnou záležitosťou autora a aranžéra väčšiny pesničiek...

            Čo na tom, že Lucie Bílá vie výborne spievať, hravo zvládne tri oktávy, dobre intonuje, keď sa vo svojich „úlohách“ pridelených Hannigom a textárom necíti vo svojej koži? Jednoducho je celkom iný typ, ktorý by si zaslúžil namiesto naivnej uhladenosti živelnejšie texty a razantnejšie melódie. Nemuseli by to byť pesničky so šansónovými textami, ale predsa len by mali byť v súlade so speváčnikným typom a prejavom. Kým na konci minulého roku prebleskovali ešte správy o jej nástupe (namiesto Marcely Březinovej) k OK Bandu, začiatok tohto roku bol už v znamení spolupráce s novovzniknutou kapelou Galapetr. Vedľa Jiřího Vondráčka a ďalších mladých hudobníkov by sa konečne mohla dočkať repertoáru, ktorý by sa jej viac hodil a s ktorým by tak mohla byť spokojná nielen ona sama, ale aj publikum a kritika.

            Lucie Bílá je nesmierne muzikálna a má spevácke schopnosti, o ktorých ešte možno ani sama mnoho nevie. Ak môžeme pri tejto príležitosti označiť niekoho z „tých mladých“ za perspektívny zjav o ktorom ešte budeme počuť, tak potom je to – práve ona.


- RR -